Výběr jazyka
- cz
- en
- de
Obsah
Životní situace
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Dodání poštovních zásilek fyzickým osobám
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Dodání poštovních zásilek fyzickým osobám
4. Základní informace k životní situaci
- její doručení v místě uvedeném na zásilce jako poštovní adresa:
- do domovní schránky, označené jménem a příjmením adresáta nebo příjmením shodným s příjmením adresáta (platí pro Obyčejné zásilky), nebo
- adresátovi, příp. jiné vhodné fyzické osobě starší 15 let (náhradnímu příjemci), zejména některému z adresátových sousedů, která souhlasí s tím, že poštovní zásilku adresátovi předá (platí pro Obyčejné zásilky velkých rozměrů a zásilky, jejichž převzetí se stvrzuje, s výjimkou zásilek určených do vlastních rukou nebo do vlastních rukou výhradně jen adresáta),
- její vydání u přepážky pošty adresátovi nebo jeho zmocněnci, zákonnému zástupci nebo zmocněnci zákonného zástupce adresáta, příp. druhému z manželů / registrovaných partnerů, v případě, že zásilka nemohla být doručena poštovním doručovatelem v místě určeném v poštovní adrese (platí pro Obyčejné zásilky velkých rozměrů a zásilky, jejichž převzetí se stvrzuje).
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
- odesílatel - zásilka je dodána dle dispozic jím zvolených,
- adresát,
- náhradní příjemce starší 15 let, pokud ho adresát nebo odesílatel nevyloučil,
- zmocněnec adresáta, zákonný zástupce adresáta, zmocněnec zákonného zástupce adresáta, příp. druhý z manželů / registrovaných partnerů.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- svým platným osobním dokladem.
- svým platným osobním dokladem a průkazem příjemce vydaným poštou,
- svým platným osobním dokladem a plnou mocí s ověřovací doložkou notáře, obecního úřadu apod.
- svým platným osobním dokladem, pokud je v něm dítě uvedeno,
- svým platným osobním dokladem a průkazem příjemce,
- svým platným osobním dokladem a rodným listem dítěte, příp. jeho ověřenou kopií,
- svým platným osobním dokladem a jednorázovým písemným prohlášením zákonného zástupce, které odevzdá doručovateli / poště,
- opatrovník - svým platným osobním dokladem a pravomocným rozhodnutím soudu, příp. jeho ověřenou kopií.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
- fyzické osobě, která předloží Výzvu, nebo
- adresátovi, který nepředloží Výzvu, ale prokáže platným osobním dokladem, že je adresátem, nebo
- fyzické osobě, která nepředloží Výzvu, ale prokáže, že je manželem / manželkou, registrovaným partnerem / partnerkou, zmocněncem adresáta (držitel průkazu příjemce nebo ověřené plné moci), zákonným zástupcem adresáta (mladšího 15 let, příp. adresáta, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý k úkonům souvisejícím s dodáním) nebo zmocněncem zákonného zástupce adresáta, a prokáže se osobním dokladem.
- adresátovi, bez ohledu na to, zda předloží nebo nepředloží Výzvu, a prokáže se osobním dokladem, nebo
- fyzické osobě, která předloží / nepředloží Výzvu, prokáže se osobním dokladem a dále prokáže, že je zmocněncem adresáta (držitel průkazu příjemce nebo ověřené plné moci), zákonným zástupcem adresáta (mladšího 15 let, příp. adresáta, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý k úkonům souvisejícím s dodáním) nebo zmocněncem zákonného zástupce adresáta, nebo
- druhému z manželů / registrovaných partnerů, bez ohledu na to, zda předloží nebo nepředloží Výzvu, pokud předloží osobní doklad, ve kterém je druhý z manželů / registrovaných partnerů, který je adresátem, uveden.
- adresátovi, bez ohledu na to, zda předloží nebo nepředloží Výzvu, a prokáže se osobním dokladem, nebo
- fyzické osobě, která předloží / nepředloží Výzvu, prokáže se osobním dokladem a dále prokáže, že je zmocněncem adresáta (držitel průkazu příjemce nebo ověřené plné moci), zákonným zástupcem adresáta (mladšího 15 let, příp. adresáta, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý k úkonům souvisejícím s dodáním) nebo zmocněncem zákonného zástupce adresáta.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Tuto situaci nelze řešit na žádném jiném úřadu, pouze na pobočkách České pošty, s.p.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Na pobočce České pošty, s.p., na které je zásilka uložena, během hodin pro veřejnost (otevírací doba).
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- Jste-li adresátem:
- osobní doklad:
- jste-li občan České republiky - občanský průkaz, řidičský průkaz nebo cestovní doklad vydaný v České republice,
- jste-li cizinec - osobní doklad vydaný v České republice nebo cestovní doklad vydaný v zahraničí,
- Výzvu k vyzvednutí poštovní zásilky (není povinna),
- u zásilek na dobírku stanovenou peněžní částku.
- osobní doklad:
- jste-li občan České republiky - občanský průkaz, řidičský průkaz nebo cestovní doklad vydaný v České republice,
- jste-li cizinec - osobní doklad vydaný v České republice nebo cestovní doklad vydaný v zahraničí,
- průkaz příjemce nebo ověřenou plnou moc,
- Výzvu k vyzvednutí poštovní zásilky (není povinna),
- u zásilek na dobírku stanovenou peněžní částku.
- osobní doklad:
- jste-li občan České republiky - občanský průkaz, řidičský průkaz nebo cestovní doklad vydaný v České republice,
- jste-li cizinec - osobní doklad vydaný v České republice nebo cestovní doklad vydaný v zahraničí,
- a průkaz příjemce (je-li v něm dítě nebo osoba, jejíž svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilá k úkonům souvisejícím s dodáním, uvedena),
- rodný list dítěte,
- nebo pravomocné rozhodnutí soudu.
- osobní doklad:
- jste-li občan České republiky - občanský průkaz, ve kterém je druhý z manželů / registrovaných partnerů, který je adresátem, uveden,
- jste-li cizinec - osobní doklad vydaný v České republice nebo cestovní doklad vydaný v zahraničí, ve kterých je druhý z manželů / registrovaných partnerů, který je adresátem, uveden.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- peněžní částku stanovenou odesílatelem v případě zásilky na dobírku nebo
- doplatné v případě, že odesílatel při podání vložením do poštovní schránky neuhradil cenu, nebo pokud ji uhradil jen zčásti; doplatné činí 5 Kč + chybějící část ceny služby,
- doplatné v případě doslání vnitrostátních balíkových zásilek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Zmocněnci, zákonní zástupci, sousedé adresáta nebo jiné vhodné osoby starší 15 let v místě určeném v poštovní adrese, pokud je adresát jako náhradní příjemce nevyloučil, příp. druhý z manželů / registrovaných partnerů, je-li uložená zásilka vydávána na poště.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Pro příjem níže uvedených žádostí a příp. dotazů můžete využít e-mailovou adresu: info@cpost.cz.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Reklamace dodání poštovní zásilky, kterou lze uplatnit na pobočkách České pošty, s.p., během hodin pro veřejnost (otevírací doba).
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
- Call centrum České pošty, s.p.:
- tel.: 840 111 244,
- e-mail: info@cpost.cz.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor komunikace generálního ředitelství České pošty, s.p.
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace